RESEPI AYAM GORENG..

    Share

    ARIFFX
    chomot-chomeyl

    Posts : 188
    Points : 14693
    Signature : signature?

    RESEPI AYAM GORENG..

    Post by ARIFFX on Sat 18 Apr 2009, 5:42 pm

    Resepi kita hari nie ialah...

    AYAM GORENG BEREMPAH TAK KUNJUNG TIBA

    Bahan-bahan nya ialah:
    -sudah tentu ayam.... cipan pun boleh.. tp pastikan anda tukar resepi ni kpd CIPAN GORENG BEREMPAH TAK KUNJUNG TIBA..
    -minyak masak,kalau boleh cap jalen
    -kicap jalen
    -sos jalen
    -rempah ratus yg malas nak sebut sbb beratus-ratus
    -lagi korang tanya lah kat mak anda..

    Ok cara-caranya plak;

    1. Pastikan ayam yg digunakan sudah disembelih dan kalau boleh ayam kampung yg dahpun akil baligh. Untuk sembelih anda boleh panggil tok imam masjid kampung anda. Kalau tok imam sibuk,AJK masjid pun boleh juga dan bukannya Ah Chong yg buka kedai repair basikal belakang rumah anda.


    2. Tuang minyak masak ke dalam kuali.Tunggu sehingga minyak betul2 panas.Anda boleh lah melakukan aktiviti lain sementara menunggu minyak panas.Ambil masa ini untuk melakukan senaman ringan.Selepas melakukan senaman ringan, cuba berlari-lari anak disekeliling rumah. Bila sudah bosan cuba pula berjoging sepanjang taman di rumah anda. Pastikan anda melakukan senaman ringan yg betul untuk mengelakkan org di taman usung anda balik rumah sebab kaki anda krem.


    3. Cara untuk memastikan minyak sudah cukup panas, caranya mudah saja.Ambil jari anda,kalau malu anda boleh minta bantuan adik anda.Letakkan jari anda di tepi kuali dan bila secara spontan anda menjerit?adoi!! ,maknanye minyak sudah betul-betul panas.


    4. Pecah sebiji telur ayam dan masukkan ke dalam kuali tadi.Anda tidak perlu menggunakan hammer ataupun apit-G untuk memecahkan telur tersebut,memadailah dengan menggunakan sudu ataupun pecahkan di tepi kuali dalam skala 90 darjah.


    5. Bila telur tersebut sudah panas, angkat telur tersebut dan letakkan di pinggan. Hiaskannya dengan menabur bawang goreng ataupun timun untuk menambahkan lagi kesedapan makanan.Jangan tabur macam nak tepung tawar mempelai bersanding pulak.Macam orang kahwin nanti jadinya.



    6. Ayam tadi ambil dan masukkan ke dalam peti sejuk.Anda boleh gunakan pada hari yang lain.Inilah yang dikatakan family planning.


    7. Panggil sanak saudara ataupun rakan taulan ke rumah anda untuk merasai hasil masakan anda.Menu ini sesuai untuk hidangan 2 orang dan boleh ditambah dengan masak lagi beberapa telur ayam.

    8. anda bleh makan beramai2 bersama sos atau kicap jalen tadi..

    Akhir kata selamat mencuba dan pasti anda tak akan boleh lupakan masakan ini sampai bila-bila ekekeke....
    [b][i]


    lalala lalala lalala lalala lalala lalala lalala lalala

    shukcaya
    tukangwelkamMV

    Posts : 632
    Points : 16378
    Location : dush dye!
    Signature : there's only one thing two do three words four you.. :D

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by shukcaya on Sun 19 Apr 2009, 8:04 pm

    ARIFFX wrote:Resepi kita hari nie ialah...

    AYAM GORENG BEREMPAH TAK KUNJUNG TIBA

    Bahan-bahan nya ialah:
    -sudah tentu ayam.... cipan pun boleh.. tp pastikan anda tukar resepi ni kpd CIPAN GORENG BEREMPAH TAK KUNJUNG TIBA..
    -minyak masak,kalau boleh cap jalen
    -kicap jalen
    -sos jalen
    -rempah ratus yg malas nak sebut sbb beratus-ratus
    -lagi korang tanya lah kat mak anda..

    Ok cara-caranya plak;

    1. Pastikan ayam yg digunakan sudah disembelih dan kalau boleh ayam kampung yg dahpun akil baligh. Untuk sembelih anda boleh panggil tok imam masjid kampung anda. Kalau tok imam sibuk,AJK masjid pun boleh juga dan bukannya Ah Chong yg buka kedai repair basikal belakang rumah anda.


    2. Tuang minyak masak ke dalam kuali.Tunggu sehingga minyak betul2 panas.Anda boleh lah melakukan aktiviti lain sementara menunggu minyak panas.Ambil masa ini untuk melakukan senaman ringan.Selepas melakukan senaman ringan, cuba berlari-lari anak disekeliling rumah. Bila sudah bosan cuba pula berjoging sepanjang taman di rumah anda. Pastikan anda melakukan senaman ringan yg betul untuk mengelakkan org di taman usung anda balik rumah sebab kaki anda krem.


    3. Cara untuk memastikan minyak sudah cukup panas, caranya mudah saja.Ambil jari anda,kalau malu anda boleh minta bantuan adik anda.Letakkan jari anda di tepi kuali dan bila secara spontan anda menjerit?adoi!! ,maknanye minyak sudah betul-betul panas.


    4. Pecah sebiji telur ayam dan masukkan ke dalam kuali tadi.Anda tidak perlu menggunakan hammer ataupun apit-G untuk memecahkan telur tersebut,memadailah dengan menggunakan sudu ataupun pecahkan di tepi kuali dalam skala 90 darjah.


    5. Bila telur tersebut sudah panas, angkat telur tersebut dan letakkan di pinggan. Hiaskannya dengan menabur bawang goreng ataupun timun untuk menambahkan lagi kesedapan makanan.Jangan tabur macam nak tepung tawar mempelai bersanding pulak.Macam orang kahwin nanti jadinya.



    6. Ayam tadi ambil dan masukkan ke dalam peti sejuk.Anda boleh gunakan pada hari yang lain.Inilah yang dikatakan family planning.


    7. Panggil sanak saudara ataupun rakan taulan ke rumah anda untuk merasai hasil masakan anda.Menu ini sesuai untuk hidangan 2 orang dan boleh ditambah dengan masak lagi beberapa telur ayam.

    8. anda bleh makan beramai2 bersama sos atau kicap jalen tadi..

    Akhir kata selamat mencuba dan pasti anda tak akan boleh lupakan masakan ini sampai bila-bila ekekeke....
    [b][i]


    lalala lalala lalala lalala lalala lalala lalala lalala

    geram geram geram

    ptt ah xkunjung tiba..
    pakai cipan.. nanges


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________
    I never meant the things I said to make you cry can I say I'm sorry
    It's hard to forget and yes I regret all these mistakes

    Was I invading in on your secrets Was I too close for comfort
    You're pushing me out When I wanted in


    ARIFFX
    chomot-chomeyl

    Posts : 188
    Points : 14693
    Signature : signature?

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by ARIFFX on Tue 21 Apr 2009, 9:54 pm

    ini resepi spesel.. diturunkan sejak zaman berzaman lagi tau!

    eyes143
    superpower MV

    Posts : 1175
    Points : 18518
    Location : :: pEaRL !sLaNd ::
    Signature : incik kecHiX..~~

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by eyes143 on Tue 21 Apr 2009, 11:08 pm

    ARIFFX wrote:ini resepi spesel.. diturunkan sejak zaman berzaman lagi tau!

    da penah try ke huh~


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    "kotak hati seseorang itu akan berisi kasih jitu.. seandainya antara kamu punya rasa rindu.."

    castle in da sky is mine

    ARIFFX
    chomot-chomeyl

    Posts : 188
    Points : 14693
    Signature : signature?

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by ARIFFX on Wed 22 Apr 2009, 9:37 pm

    try le sendiri.. telur goreng je tu..

    carnationmyra
    superpower MV

    Posts : 703
    Points : 16733
    Location : Venice of Perak

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by carnationmyra on Sat 25 Apr 2009, 4:15 pm

    hu hu hu..hampess....ni lawak tajaan jalen ke nih???


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    ARIFFX
    chomot-chomeyl

    Posts : 188
    Points : 14693
    Signature : signature?

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by ARIFFX on Sun 26 Apr 2009, 2:07 am

    carnationmyra wrote:hu hu hu..hampess....ni lawak tajaan jalen ke nih???

    iya..

    x semestinya jalen je..

    cap kipas udang pon boley gak.. lalala lalala

    makaroniudang
    chomot-chomeyl

    Posts : 90
    Points : 14218
    Signature : nape asek aku on9 sorg2 je ni......

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by makaroniudang on Sat 02 May 2009, 7:05 am

    laaaaaa
    kalo dh ayam masuk peti ais
    mane nk tibe ayam goreng rempah nye nanges

    puteri23
    MODfire

    Posts : 884
    Points : 17629
    Location : ^^::LovE StoRy::^^
    Signature : "hidup nie cuma sekali..sooo kite enjoy!! hehee"

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by puteri23 on Tue 05 May 2009, 2:28 pm

    hampeh tul astrok astrok

    gelakkecik gelakkecik


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    Sponsored content

    Re: RESEPI AYAM GORENG..

    Post by Sponsored content Today at 4:04 am


      Current date/time is Fri 09 Dec 2016, 4:04 am