Isteri kerja jauh dipulau suami

    Share

    carnationmyra
    superpower MV

    Posts : 703
    Points : 16733
    Location : Venice of Perak

    Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by carnationmyra on Mon 20 Apr 2009, 2:19 am



    SAYA sudah bersuami tetapi tinggal berasingan. Saya bekerja di pantai timur manakala suami bekerja di ibu kota.

    Suami seorang yang panas baran dan ego. Kadang-kadang apabila dia menyedari kesalahan saya, dia memulaukan saya berhari-hari, langsung tidak menegur saya, malah tidak akan memandang dan menghubungi saya, seolah-olah saya tidak wujud.


    Sejak berkahwin, suami tidak pernah memberikan wang belanja, tidak pernah menyediakan keperluan saya, bahkan langsung tidak peduli perasaan saya.

    Keperluan saya seperti rumah, makan dan pakaian adalah atas saya sendiri.

    Dia tidak mengeluarkan perbelanjaan untuk keperluan itu.

    Suami enggan ke tempat saya dan hanya saya yang kerap ke ibu kota.

    Saya pernah menegur suami serta mengajak dia berbincang, tetapi hanya sia-sia kerana dia akan memulaukan saya dan marah.

    Katanya, saya isteri tidak bertanggungjawab. Saya buntu dan sangat terasa dengan sikap suami.

    Suami juga enggan memiliki anak, kecuali dengan syarat saya bertukar ke ibu kota. Saya berusaha untuk bertukar, tetapi proses ini memakan masa.



    NOR ZALFARITA,
    Terengganu



    PERKAHWINAN hendaklah dibina atas dasar kasih sayang (mawwadah dan rahmah) antara suami isteri (al-Rum (30): 21).

    Apabila berumah tangga pasangan hendaklah hidup bersama agar perasaan sayang bertambah sepanjang masa. Ia juga masa untuk lebih mengenali isi hati suami isteri.

    Jelas dalam Islam bahawa seorang isteri yang sah berhak mendapat nafkah daripada suaminya.

    Isteri tidak berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz (derhaka) dengan tidak menurut kemahuan suami tanpa sebab yang sah.

    Sepatutnya hal di atas tidak berlaku kepada anda. Suami hendaklah melayan isteri dengan sebaik mungkin.

    Setiap suami hendaklah ingat pesan Rasulullah s.a.w ketika haji wida yang antara lain bermaksud: "...Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. "Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina..."

    Dalam menyelesaikan masalah anda berdua, ada baiknya berbincang dengan ibu bapa dan keluarga. Semoga mereka dapat memberi nasihat yang baik sebelum mengambil langkah lain.

    eyes143
    superpower MV

    Posts : 1175
    Points : 18518
    Location : :: pEaRL !sLaNd ::
    Signature : incik kecHiX..~~

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by eyes143 on Mon 20 Apr 2009, 8:09 am

    aiyarkk..
    bleh plak si isteri ni thn ngan sikap suami nanges


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    "kotak hati seseorang itu akan berisi kasih jitu.. seandainya antara kamu punya rasa rindu.."

    castle in da sky is mine

    makaroniudang
    chomot-chomeyl

    Posts : 90
    Points : 14218
    Signature : nape asek aku on9 sorg2 je ni......

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by makaroniudang on Wed 22 Apr 2009, 10:18 am

    CarnationMyra wrote:

    SAYA sudah bersuami tetapi tinggal berasingan. Saya bekerja di pantai timur manakala suami bekerja di ibu kota.

    Suami seorang yang panas baran dan ego. Kadang-kadang apabila dia menyedari kesalahan saya, dia memulaukan saya berhari-hari, langsung tidak menegur saya, malah tidak akan memandang dan menghubungi saya, seolah-olah saya tidak wujud.


    Sejak berkahwin, suami tidak pernah memberikan wang belanja, tidak pernah menyediakan keperluan saya, bahkan langsung tidak peduli perasaan saya.

    Keperluan saya seperti rumah, makan dan pakaian adalah atas saya sendiri.

    Dia tidak mengeluarkan perbelanjaan untuk keperluan itu.

    Suami enggan ke tempat saya dan hanya saya yang kerap ke ibu kota.

    Saya pernah menegur suami serta mengajak dia berbincang, tetapi hanya sia-sia kerana dia akan memulaukan saya dan marah.

    Katanya, saya isteri tidak bertanggungjawab. Saya buntu dan sangat terasa dengan sikap suami.

    Suami juga enggan memiliki anak, kecuali dengan syarat saya bertukar ke ibu kota. Saya berusaha untuk bertukar, tetapi proses ini memakan masa.



    NOR ZALFARITA,
    Terengganu



    PERKAHWINAN hendaklah dibina atas dasar kasih sayang (mawwadah dan rahmah) antara suami isteri (al-Rum (30): 21).

    Apabila berumah tangga pasangan hendaklah hidup bersama agar perasaan sayang bertambah sepanjang masa. Ia juga masa untuk lebih mengenali isi hati suami isteri.

    Jelas dalam Islam bahawa seorang isteri yang sah berhak mendapat nafkah daripada suaminya.

    Isteri tidak berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz (derhaka) dengan tidak menurut kemahuan suami tanpa sebab yang sah.

    Sepatutnya hal di atas tidak berlaku kepada anda. Suami hendaklah melayan isteri dengan sebaik mungkin.

    Setiap suami hendaklah ingat pesan Rasulullah s.a.w ketika haji wida yang antara lain bermaksud: "...Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. "Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina..."

    Dalam menyelesaikan masalah anda berdua, ada baiknya berbincang dengan ibu bapa dan keluarga. Semoga mereka dapat memberi nasihat yang baik sebelum mengambil langkah lain.

    laki ni memg disgusting!!
    yucks geramsgt

    carnationmyra
    superpower MV

    Posts : 703
    Points : 16733
    Location : Venice of Perak

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by carnationmyra on Wed 22 Apr 2009, 11:24 am

    makaroniudang wrote:
    CarnationMyra wrote:

    SAYA sudah bersuami tetapi tinggal berasingan. Saya bekerja di pantai timur manakala suami bekerja di ibu kota.

    Suami seorang yang panas baran dan ego. Kadang-kadang apabila dia menyedari kesalahan saya, dia memulaukan saya berhari-hari, langsung tidak menegur saya, malah tidak akan memandang dan menghubungi saya, seolah-olah saya tidak wujud.


    Sejak berkahwin, suami tidak pernah memberikan wang belanja, tidak pernah menyediakan keperluan saya, bahkan langsung tidak peduli perasaan saya.

    Keperluan saya seperti rumah, makan dan pakaian adalah atas saya sendiri.

    Dia tidak mengeluarkan perbelanjaan untuk keperluan itu.

    Suami enggan ke tempat saya dan hanya saya yang kerap ke ibu kota.

    Saya pernah menegur suami serta mengajak dia berbincang, tetapi hanya sia-sia kerana dia akan memulaukan saya dan marah.

    Katanya, saya isteri tidak bertanggungjawab. Saya buntu dan sangat terasa dengan sikap suami.

    Suami juga enggan memiliki anak, kecuali dengan syarat saya bertukar ke ibu kota. Saya berusaha untuk bertukar, tetapi proses ini memakan masa.



    NOR ZALFARITA,
    Terengganu



    PERKAHWINAN hendaklah dibina atas dasar kasih sayang (mawwadah dan rahmah) antara suami isteri (al-Rum (30): 21).

    Apabila berumah tangga pasangan hendaklah hidup bersama agar perasaan sayang bertambah sepanjang masa. Ia juga masa untuk lebih mengenali isi hati suami isteri.

    Jelas dalam Islam bahawa seorang isteri yang sah berhak mendapat nafkah daripada suaminya.

    Isteri tidak berhak mendapat nafkah apabila dia nusyuz (derhaka) dengan tidak menurut kemahuan suami tanpa sebab yang sah.

    Sepatutnya hal di atas tidak berlaku kepada anda. Suami hendaklah melayan isteri dengan sebaik mungkin.

    Setiap suami hendaklah ingat pesan Rasulullah s.a.w ketika haji wida yang antara lain bermaksud: "...Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. "Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina..."

    Dalam menyelesaikan masalah anda berdua, ada baiknya berbincang dengan ibu bapa dan keluarga. Semoga mereka dapat memberi nasihat yang baik sebelum mengambil langkah lain.

    laki ni memg disgusting!!
    yucks geramsgt

    sabar izat....sabar....hi hi hi!


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    ratusanRM
    chomeyl suda!

    Posts : 516
    Points : 15684
    Signature : Selamat tinggal chart...

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by ratusanRM on Wed 22 Apr 2009, 1:33 pm

    moral of the story : nikahla dgn pompuan yg tak keje blushing blushing

    Kehidupan
    kanak2 terpilih

    Posts : 1082
    Points : 18087
    Location : Saint Petersburg
    Signature : "Mereka yang menghidupkan sunnah Rasulullah SAW di akhir zaman umpama menggenggam bara api yang menyala. Kitakah mereka itu?"

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by Kehidupan on Wed 22 Apr 2009, 3:13 pm

    ratusanRM wrote:moral of the story : nikahla dgn pompuan yg tak keje blushing blushing

    wah, bahagianya.......... big eyes big eyes big eyes big eyes big eyes

    Qeena
    MODfire

    Posts : 79
    Points : 14311
    Location : Kuala Lumpur
    Signature : ~~ Tetapkan hati aku..hanya untuk dia...~~

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by Qeena on Wed 22 Apr 2009, 9:31 pm

    eyes143 wrote:aiyarkk..
    bleh plak si isteri ni thn ngan sikap suami nanges


    sebab tu kesabaran tu Allah bagi kat perempuan..
    dan keegowan tu kat lelaki...Allah sedang menguji rumah tangga diorang tu..i

    hmmm...itulah kelebihan wanita (cam kita nie)
    dia akan bersabar selagi dia mampu...
    bila dia tak sabar...sekali dia "kik" asben dia sampai terus ke ibukota...

    eyes143
    superpower MV

    Posts : 1175
    Points : 18518
    Location : :: pEaRL !sLaNd ::
    Signature : incik kecHiX..~~

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by eyes143 on Wed 22 Apr 2009, 10:21 pm

    Qeena wrote:
    eyes143 wrote:aiyarkk..
    bleh plak si isteri ni thn ngan sikap suami nanges


    sebab tu kesabaran tu Allah bagi kat perempuan..
    dan keegowan tu kat lelaki...Allah sedang menguji rumah tangga diorang tu..i

    hmmm...itulah kelebihan wanita (cam kita nie)
    dia akan bersabar selagi dia mampu...
    bila dia tak sabar...sekali dia "kik" asben dia sampai terus ke ibukota...

    kik bkn sbrg kik..
    kik smpai ibu kota tu hero


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    "kotak hati seseorang itu akan berisi kasih jitu.. seandainya antara kamu punya rasa rindu.."

    castle in da sky is mine

    pinkrabbit
    chomot-chomeyl

    Posts : 165
    Points : 14652
    Location : Earth..
    Signature : i just want happiness...

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by pinkrabbit on Sun 26 Apr 2009, 6:20 pm

    kesian btol... nanges

    Gila Komik
    chomeyl suda!

    Posts : 421
    Points : 15656
    Signature : Future Made Of Virtual Insanity

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by Gila Komik on Sun 10 May 2009, 8:49 pm

    abis 2 wat pe kawin gan pmpuan 2 kalau takat nak pulau je??

    wat abis duit je

    king_diamond
    superpower MV

    Posts : 767
    Points : 17148
    Location : palestine
    Signature : iman adalah aset...kalau kurang boleh tambah...kalau abis leh bankrap...hihi

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by king_diamond on Sun 17 May 2009, 5:42 pm

    nak pulau apa? pulau pinang? pulau langkawi? pulau redang?

    Sponsored content

    Re: Isteri kerja jauh dipulau suami

    Post by Sponsored content Today at 10:01 am


      Current date/time is Thu 08 Dec 2016, 10:01 am