Syaitan dan hidung

    Share

    eyes143
    superpower MV

    Posts : 1175
    Points : 18493
    Location : :: pEaRL !sLaNd ::
    Signature : incik kecHiX..~~

    Syaitan dan hidung

    Post by eyes143 on Sun 19 Apr 2009, 4:52 pm

    Hadis Abu Hurairah r.a: Nabi s.a.w telah bersabda: "Apabila seseorang dari kamu bangkit dari tidur, maka hendaklah dia memasukkan air ke dalam hidung dan menghembusnya keluar sebanyak tiga kali kerana sesungguhnya syaitan tidur dalam rongga hidungnya iaitu ketika dia tidur." (riwayat Muslim)

    Berikut dipaparkan tulisan kiriman dari seorang teman mengenai hidung sebagai sketsa yang merehatkan minda dan fikiran. Maaf sekiranya paparan ini mungkin menyinggung perasaan sesetengah pihak.

    Tidak kiralah berapa besar lubang hidung kita atau macam mana bentuknya, kenalah kita ambil tahu sikit.

    Bunga akan berkembang segar jika disirami air, dan hidung akan berkembang megah bila dipuji ye dak.

    Bila kita nangis kekadang hidung pun tumpang nangis, kadang-kadang air hidung lebih banyak dari air mata.

    Malah ada orang jatuh cinta kerana terpesona dengan hidung seseorang.

    Tahukah kita hidung adalah salah satu anggota yang amat diminati oleh syaitan. Masa yang paling sesuai untuk dikunjungi syaitan adalah ketika kita tidur. Ketika itu syaitan akan berkumpul di dalamnya. Tidak diketahui pula dengan tepat kenapa dia suka sangat dengan lubang hidung, tetapi ia boleh menganggu keupayaan kita untuk bangun dari tidur.

    Membersihkannya sebaik sahaja bangun dari tidur adalah satu amalan yang dilakukan oleh Rasullullah selain dari bersugi. Bayangkanlah syaitan buat sarang dalam lubang hidung kita, macam-macam dia bikin. (macam-macam adaa)
    Oleh itu bersihkanlah sebaik bangun dari tidur. Cara nak membersihkannya, Berselawatlah dan gunakan jari yang kecil, bersihkanlah perlahan-lahan.

    Jangan gunakan jari yang besar atau sebarang objek kerana dikhuatiri hidung akan tercedera atau bulu hidung akan tertanggal,
    boleh jadi juga lubang hidung akan menjadi luas macam serombong kapal daa. Nak bubuh sabun pun boleh, tetapi jangan le banyak sangat, nanti berbuih pulak lubang hidung tu, boleh lemas tu, kan susah. Setakat ni tak ada seorang pun yang sanggup buat CPR melalui lubang hidung.

    Kalau teringat sama-sama lah kita mengamalkannya kerana melalui hidunglah kita menyedut udara pemberian Allah dan dapat menghidu bau syurga (ini bergantung kepada amalan masing-masing) .


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    "kotak hati seseorang itu akan berisi kasih jitu.. seandainya antara kamu punya rasa rindu.."

    castle in da sky is mine

    Kehidupan
    kanak2 terpilih

    Posts : 1082
    Points : 18062
    Location : Saint Petersburg
    Signature : "Mereka yang menghidupkan sunnah Rasulullah SAW di akhir zaman umpama menggenggam bara api yang menyala. Kitakah mereka itu?"

    Re: Syaitan dan hidung

    Post by Kehidupan on Sun 19 Apr 2009, 5:00 pm

    jom korek idung........ big eyes big eyes big eyes


    Last edited by Kehidupan on Sun 19 Apr 2009, 5:10 pm; edited 1 time in total

    eyes143
    superpower MV

    Posts : 1175
    Points : 18493
    Location : :: pEaRL !sLaNd ::
    Signature : incik kecHiX..~~

    Re: Syaitan dan hidung

    Post by eyes143 on Sun 19 Apr 2009, 5:04 pm

    Kehidupan wrote:jom kerek idung........ big eyes big eyes big eyes

    aiyarkkk..
    dediam suda.. fenin


    ____________________________________________________________________________________________________________________________________

    "kotak hati seseorang itu akan berisi kasih jitu.. seandainya antara kamu punya rasa rindu.."

    castle in da sky is mine

    Sponsored content

    Re: Syaitan dan hidung

    Post by Sponsored content Today at 5:38 pm


      Current date/time is Sat 03 Dec 2016, 5:38 pm